tisdag 3 november 2009

Dåligt påläst om svinvaccinet!


Jag erkänner att jag är dåligt påläst när det gäller svininfluensan och vaccinet. Ändå skrämmer både influensan och vaccinet skiten ur mig. Jag är livrädd för att någon jag känner ska drabbas hårt av influensan och lika rädd för att någon i min närhet ska bli riktigt dålig av vaccinet. Så det känns som om att man väljer mellan två onda ting när det kommer till frågan om man ska vaccinera sig. Nu ligger jag ju inte i högrisk zonen längre när det gäller vaccinet. Det förändrades över en natt, vilket gör att man funderar lite på hur de tänker, för knappast kan ju Tim fått tillräckligt med motstånds kraft på 2 veckor genom min bröstmjölk. Känns ju lite förvirrande.

Jag har iallafall bestämt mig för att ta det där vaccinet, för om något av mina barn skulle blir sjuka i svininfluensan så skulle jag aldrig förlåta mig själv. Samtidigt så hoppas man ju att vi inte kommer att bli sjuka av vaccinet. Att det inte kommer att komma några bestående men längre fram i livet heller. En annan fråga är ju varför man inte tar vaccinet på barn under 3 år. Okej de barn man ammar, de får ju sin del genom bröstmjölken säger de ju. Men de andra barnen som inte längre ammas, varför tar man inte vaccinet på småbarn. Och vad skiljer på ett barn som är 3 år eller 4 år eller 5 år? Det gör ju att man bli orolig för Nellie som är 5 år.

Jag tycker man har så många funderingar och de flesta frågorna hade säkert gått att läsa sej till, men erkänner att jag faktiskt varit för lat för att läsa mig till om det. Antar att vaccinet är en vecka längre bort än vad det borde vara. Är alltid ute i sista minuten med att läsa mig till information.

4 kommentarer:

  1. Du är nog inte ensam om att vara förvirrad i denna frågan. För en tid sedan var jag helt på det klara med att vi alla skulle ta vaccinet. Sen ändrade jag mig pågrund av att så många var negativa till det. Men nu har jag nog ändrat mig igen. Jag läser till lärare och träffar mycket barn. dessutom skulle det vara illa om jag blev sjuk under praktiken. Då måste jag ta igen den på nåt vis. Surr, vad jag maler. Jag ska iaf ta vaccinet, resten av min familj med.Hejsvejs;)

    SvaraRadera
  2. Jag är också förvirrad men vaccinet känns så snabbt framtaget att jag inte vågar varken ta de själv än mindre ge det till mina barn!

    Influensan ger ju milda symtom hos de flesta! Det dom är rädda för är att den kan komma att också orsaka allvarliga konsekvenser i samhället om många blir sjuka samtidigt. Därav hysterin!

    Eftersom de är ett nytt vaccin vet man ju inte vad de långsiktiga biverkningarna är och såhär skriver på sin sidan

    "Fortsatt övervakning kommer att ske av det nya vaccinet för eventuella oväntade händelser som inflammatoriska sjukdomar, neurologiska sjukdomar och överkänslighetsreaktioner som kan upptäckas vid övervakning av massvaccinationen."

    För mig låter de asläskigt! Och precis som du säger, varför inte barn under 3 men en 4åring går bra?....

    nä, min magkänsla säger nej inge vaccin - vi tar influensan om den kommer istället!

    Kul att du kollade in i min blogg föresten!!

    SvaraRadera
  3. Känner mig också vilsen...fram och tillbaka...Men jag står nog fast vid det jag sa från början. Vi tar den INTE! Bära el brista...Kraaam!

    SvaraRadera
  4. Det känns väldigt förvirrande det där med vaccinet. Jag var nästan helt emot från början men nu har jag nog helt bytt uppfattning. Det är bara att hoppas att man tagit rätt beslut.
    Barnen får sitt vaccin genom skolan o gubben genom jobbet, jag får väl ställa mig i kö nå'nstans.
    Kram på dig !

    SvaraRadera