fredag 20 november 2009

Att bära någons efternamn!

Jag började titta på Paradise Hotel igår på tv 6 play eftersom jag är så dålig på att komma ihåg när tv-program sänds, är jag glad att det finns att titta på i efterhand. Men det var egentligen inte det jag ville skriva om. Jag fick mig en tankeställare efter att ha sett första avsnittet igår. Det är när Jackie säger att hon är svartenbarndts dotter och att hon gör detta för att hämnas lite på honom för att hon har haft en tuff uppväxt. Det fick mig att fundera på hur det måste varit för henne att vara hans dotter, eftersom han är så pass tungt kriminell och alla vet vem han är. Det räcker med att nämna efternamnet sen vet alla vem han är. Hur det har påverkat henne genom livet.

Min pappa är alkoholist och kriminell, i ett litet samhälle som detta så vet alla vem han är och jag har därför valt att inte bära hans efternamn. Även om jag älskar min pappa så är det nämligen så att om jag skulle presentera mig med hans efternamn skulle folk döma mig innan de hade lärt känna mig. Och samma problem måste ju hon haft genom åren. Fast ännu värre.

För samhället på det sättet är vrickat!

2 kommentarer:

  1. Stackars dig! Nej, det ska inte behöva vara på det viset! Barnen är ju faktiskt oskyldiga - oavsett vad föräldrarna gjort!! Kraaam!

    SvaraRadera
  2. Låter galet att man ska dömmas för någon annans synder, men tyvärr är det säkert så att du har rätt (så ytligt, egentligen).

    SvaraRadera