torsdag 12 november 2009

Är det fel att neka människor som inte tagit vaccinet att komma hem?

Efter mycket velande här hemma fram och tillbaka så har vi bestämt oss för att ta vaccinet till svininfluensan. Jag gör det för att skydda mina barn, jag skulle aldrig kunna leva med mig själv om de hade blivit svårt sjuka i influensan. Men sen samtidigt tycker jag att det är enormt jobbigt att vi allihopa här hemma får ta vaccinet, och kvar står då Tim som inte får vaccinera oss. Och jag har inte en aning om hur mycket av vaccinet som kommer gå över till honom via bröstmjölken. Så samtidigt som vi skyddar oss genom vaccinet är ju inte han skyddad. Och det enda man kan göra för att försöka skydda honom så mycket som möjligt är att skydda han från han i allafall i den mån det går undvika folkmassor och människor som inte tagit vaccinet.

Vilket låter egentligen helt sjukt, nu menar jag inte att vi kommer att låsa in oss eller honom för att han inte är vaccinerad. Men om jag försöker skydda honom på det sättet har jag i allafall gjort vad jag har kunnat. Så jag känner mig samtidigt elak att neka människor som vill komma hem till mig men som valt avstå från vaccinet. Men jag gör det för att försöka skydda honom.

Samtidigt som jag inte vet hur hysterisk man ska vara när det gäller svininfluensan för jag har hört så mycket om den, att folk är för hysteriska och att den inte är värre än en vanlig influensa. MEN om den inte hade varit värre, varför ge man då vaccin till den och inte vanliga influensor?
Det finns fortfarande så många frågor, men trots dessa frågor så känner jag ju mig rädd för svininfluensan och jag vill absolut inte för något i världen att lilla Tim eller flickorna ska bli smittade.

Men är det fel av mig att neka människor som inte tagit vaccinet att komma hem till mig?

2 kommentarer:

  1. De vaccinerar mot den vanliga influensan också... och den dödas avsevärt många fler.

    Om det är rätt eller fel av dig kan nog ingen svara på för vad som är bäst för vissa kanske är sämre för andra... Vi ska tex inte ta vaccinet, anledningen är att vaccinet innehåller 4-5 gånger mer kvicksilver och kemikalier än 2 års sprutan. Det är ju mycket prat om att 2års sprutan för barn kan bidra till att autism inom barn med de generna blommar ut i större utsträckning...och då tänker jag inte stoppa i honom ett vaccin som är värre... då svininfluensan faktiskt inte är så farlig som media målar upp den, den vanliga influensan är värre. Jag tycker inte att vaccinet är tillräckligt testat för barn, och spec inte för barn med svårigheter.... OJ så långt och svammligt det blev, sorry :)

    SvaraRadera
  2. Ja du vemär inte rädd och helt förvirrad när det gäller svinis. JAg och mina små har iaf tagit vacinet idag men mina stora är tveksam och gubben likaså. Och jag vill inte tvinga de stora heller...svårt. Kram

    SvaraRadera